Kesäkuun alussa astuu voimaan uusia säännöksiä koskien pikaluottojen markkinointia. Luotoille on uudessa lainsäädännössä muun muassa asetettu korkokatto, luotonantajien velvollisuuksia luotonottajan luottokelpoisuuden arvioinnissa on lisätty ja lisämaksullisten tekstiviestipalvelujen käyttö on kielletty.
Suomalaiset kuluttajaviranomaiset ovat puuttuneet pikaluottoyhtiöiden asiattomaan toimintaan tiedotuksen, kampanjoinnin ja neuvonnan avulla. Kevyempien keinojen ohella on nostettu myös kiskontasyytteitä silloin, kun pikaluottoyrityksen toiminnassa on epäilty tapahtuvan kiskontaa kulujen suhteen. Tulokset pikaluottoyritysten kuuliaisuuden lisäämisessä ovat olleet vaihtelevia – osa ei ole parantanut toimintaansa riittävästi.
Suomessa pikaluottojen tarjonta on ollut keskimääräistä suurempaa Euroopan mittakaavassa. EU:ssa kaavaillaan tehokkaampaa yhteistyötä liittyen myös pikaluottojen markkinointiin jäsenvaltioissa – osa pikaluottoyrityksistä syyllistyykin sopimattomaan markkinointiin useammassa jäsenvaltiossa.
Kuluttajavirasto on tehnyt töitä pikaluottojen tarjonnan sudenkuoppien korjaamiseksi. Luottoja pidetään kuitenkin tarpeellisena niiden vakuudettoman luonteen vuoksi, eikä niistä pyritä siis pääsemään eroon. Luotonantajilta peräänkuulutetaan kuitenkin vastuullisuutta luottojen tarjonnassa. Kuluttajavirasto tiedotti pikaluottoja koskevista ajankohtaisista asioista internetsivuillaan.
Korkein oikeus on tuoreessa ratkaisussaan ottanut kantaa työkyvyttömyyskorvaukseen raskausajalla. Tapauksessa henkilö oli vuonna 1997 sattuneen työtapaturman seurauksena joutunut käyttämään jatkuvasti särkylääkitystä työskennellessään, sillä hänellä oli todettu neuropaattinen kiputila. Tapaturman johdosta aiheutunut ansion alentuma henkilön uudelleenkouluttauduttua pintakäsittelijäksi oli korvattu myönnetyllä tapaturmaeläkkeellä.
Lue uutinenTuomioistuin päättää perusoikeuksiin merkittävimmin kajoavien salaisten pakkokeinojen käytöstä poliisin esitettyä asiaa sille. Tuomioistuin päättää myös pakkokeinojen avulla saadun esitutkittavaan rikokseen liittymättömän ylimääräisen tiedon käyttämisestä esimerkiksi vakavien rikosten selvittämiseen.
Lue uutinenKuluttaja-asiamies on linjannut, että yritysten markkinointikanavinaan käyttämissä sekä ammattibloggaajien pitämissä blogeissa ei saa olla piilomainontaa. Piilomainonnalla tarkoitetaan mainontaa, jota lukija ei erota muusta sisällöstä. Kuluttajansuojalain mainonnan tunnistettavuutta koskevat säännöksen koskevat siis näitä blogeja.
Lue uutinenOikeudellisten asioiden neuvontapuhelin (3,10 € + ppm/min)
OpusLexin lakimiehet palvelevat sivua myös puhelimitse! Puhelinneuvontaa numerossa 0600 199 33 (3,1 € + ppm/min). Sinua lähinnä vapaana oleva OpusLexin lakimies vastaa puheluusi arkipäivisin kello 8:00-16:00 välisenä aikana, aattopäivinä klo 8:00-14:00.