Asianajaja Jorma Töyri, Lappeenranta, As:tsto Jorma Töyri Oy jorma.toyri@aatsto.inet.fi
Yrityssaneerauslaki ei aseta vähimmäisvaatimuksia yrityssaneeraushakemuksen sisällölle. Riittävää on, että hakemus on tehty kirjallisena ja tuomioistuin ymmärtää, mistä asiassa on kysymys. Yksityishenkilön velkajärjestelyn osalta hakemusasiassa käytetään viranomaisen vahvistamaa valmista hakemuskaavaa.
Mikäli hakemus on velkojan tai velkojien tekemä, tulee vastapuolella olla mahdollisuudet puolustautua. OK 5:2 §:stä löytyvät yleiset minimisäännökset hakemuksien sisällöstä. Hakemukseen tulee kirjoittaa tuomioistuimen nimi, hakijan vaatimus tai pyytämä toimenpide perusteluineen, hakijan ja muiden asianosaisten nimet ja yhteystiedot, sekä prosessiosoite. Hakemukseen on liitettävä tarpeelliset asiakirjat ja se tulee aina allekirjoittaa. Mikäli hakemuksen laatija allekirjoittaa hakemuksen, on hakemuksen yhteyteen liitettävä valtakirja, joka oikeuttaa asiakirjanlaatijan tekemään hakemuksen asianosaisen puolesta. Hakemusasia tulee vireille, kun hakemus on esitetty käräjäoikeuden kansliassa tai istunnossa taikka toimitettu postitse tai lähetin välityksellä kansliaan (OK 5:1 §).
Velallisen intressissä on saada yrityssaneeraushakemuksensa hyväksytyksi. Tästä syystä hakemuksen tekemiseen kannattaa uhrata aikaa ja käyttää apuna asiantuntijaa. Saneeraushakemus keskeyttää konkurssihakemuksen käsittelyn käräjäoikeudessa, kunnes saneerausta koskeva päätös on tehty. Mikäli saneerausta koskeva hakemus hylätään, voidaan konkurssihakemuksen käsittelyä jatkaa (YrSanL 24 §). Saneerausmenettelyä ei ole mahdollista aloittaa enää sen jälkeen, kun velallinen on asetettu konkurssiin. Konkurssiin asettamisen jälkeen tehty saneeraushakemus on jätettävä tutkimatta.
Hakemukseen tulee liittää tarpeellinen selvitys velallisesta, esim. yritystoiminnan luonne. Lisäksi velallisen hakemuksesta tulee ilmetä selvitys velkojista, veloista ja niiden vakuuksista sekä taloudellisesta tilanteesta (YrSanL 69.2 §). Yrityksen saneerauksesta annetun asetuksen 1§:n mukaan hakemuksen tulee liittää lisäksi:
Velallisen tulisi, täyttääkseen asetuksen vaatimukset, pystyä esittämään näyttö saneeraus-menettelyn aloittamisen edellytyksistä hakemusta jättäessään. Hakemukseen tulee liittää tilintarkastajan lausunto, mikä käytännössä näyttelee suurta roolia hakemuksesta päätettäessä. Käytäntö on osoittanut, että menettelyn aloittamiseen riittää tilintarkastajan lausunto, ”Velallisyritys täyttää saneerausmenettelyn aloittamisen edellytykset”, sen enempää yrityksen taloudellisiin yksityiskohtiin puuttumatta.
Velkoja-aloitteinen tai todennäköisen velkojan hakemus on yleensä riitainen, jolloin haaste-hakemuksen tulee täyttää minimikriteerit velallisen oikeusturva-näkökohtien turvaamiseksi. Hakemuksesta on ilmettävä mm. velkojan saneerausmenettelyn vireillepano-oikeuden peruste. Asetus määrää velkojalle suuremman selvitysvelvollisuuden kuin YrSanL. Prosessuaalisten periaatteiden mukaan on selvää, että hakija pystyy näyttämään menettelyn asialliset edellytykset toteen, velalliselle jäädessä vastainen näyttötaakka. Saneerausjärjestelmän on oltava hakijaa suosiva, sillä velallinen ei välttämättä halua tuoda esiin taloudellista tilannettaan kuvaavaa materiaalia ratkaisun perusteeksi. Velkojan on myös vaikeaa saada kattavasti yksityiskohtaisia tietoja velallisyrityksen taloudellisesta tilanteesta.
Velallinen voi tehdä yrityssaneerausta koskevan hakemuksen myös yhdessä kahden tai useamman merkittävän velkojan kanssa. Yhteishakemuksessa velkojien yhteenlaskettujen saatavien tulee edustaa vähintään viidennestä kaikista tunnetuista veloista (YrSanL 6.1 § ). Yhteishakemuksen sisältövaatimukset muodostuvat vähäisemmiksi kuin velallisen tai velkojan hakemuksien yhteydessä. Saneerausmenettelyn aloittaminen ei yhteishakemuksen yhteydessä edellytä maksukyvyttömyyttä tai uhkaavaa maksukyvyttömyyttä, eikä hakemukseen tarvitse liittää tilintarkastajan lausuntoa.
Lähimmän sinua palvelevan OpusLex -toimiston yhteystiedot löydät täältä.
Laissa elinkeinotulon verottamisessa (EVL, 360/1968) säädetään liiketoiminnan siirrosta. Lainkohdan mukaan liiketoimintasiirrolla tarkoitetaan järjestelyä, jossa osakeyhtiö (siirtävä yhtiö) luovuttaa joko kaikki taikka yhteen tai useampaan liiketoimintakokonaisuuteensa kohdistuvat varat, siirtyviin varoihin kohdistuvat velat ja siirtyvään toimintaan kohdistuvat varaukset siirtyvää toimintaa jatkavalle osakeyhtiölle (vastaanottava yhtiö) saaden vastikkeeksi vastaanottavan yhtiön liikkeeseen laskemia uusia osakkeita tai sen hallussa olevia omia osakkeita. Liiketoimintasiirto on siis vero-oikeudellinen käsite.
Lue artikkeliDigipalvelusäädös tuli voimaan 16.11.2022. Digipalvelusäädös sisältää säännöksiä, joilla on vaikutuksia verkkoalustoja tarjoavien palveluntarjoajien toimintaan. Yhtenä merkittävänä uudistuksena asetus tuo velvollisuuden palveluntarjoajille tarjota mekanismeja, joiden avulla käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä. Tämän myötä palveluntarjoajien tulee myös tarjota käyttäjille, joiden sisältöä mahdollisesti poistetaan, mahdollisuus esittää näkemyksensä asiasta. Lue oheisesta artikkelista lisää aiheesta.
Lue artikkeliYrityskiinnityksestä säädetään yrityskiinnityslaissa (634/1984). Yrityskiinnityslain 1 §:n mukaan elinkeinonharjoittajan omistama elinkeinotoimintaan kuuluva irtain omaisuus voidaan kiinnittää ja sen hallintaa luovuttamatta pantata saamisen vakuudeksi. Koska yrityskiinnityksen julkivarmistus on järjestetty rekisterimerkinnällä, voi yritys jatkaa elinkeinon harjoittamista lähes tavanomaiseen tapaan. Tämä eroaa muun muassa tavallisen irtaimen esineen panttauksesta, kun irtaimen esineen panttauksessa tavanomaisesti julkivarmistus tapahtuu traditiolla eli hallinnan luovutuksella.
Lue artikkeliOikeudellisten asioiden neuvontapuhelin (3,10 € + ppm/min)
OpusLexin lakimiehet palvelevat sivua myös puhelimitse! Puhelinneuvontaa numerossa 0600 199 33 (3,1 € + ppm/min). Sinua lähinnä vapaana oleva OpusLexin lakimies vastaa puheluusi arkipäivisin kello 8:00-16:00 välisenä aikana, aattopäivinä klo 8:00-14:00.