Digipalvelusäädös tuli voimaan 16.11.2022. Digipalvelusäädös sisältää säännöksiä, joilla on vaikutuksia verkkoalustoja tarjoavien palveluntarjoajien toimintaan. Yhtenä merkittävänä uudistuksena asetus tuo velvollisuuden palveluntarjoajille tarjota mekanismeja, joiden avulla käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä. Tämän myötä palveluntarjoajien tulee myös tarjota käyttäjille, joiden sisältöä mahdollisesti poistetaan, mahdollisuus esittää näkemyksensä asiasta.
Asetuksen 14 artiklan 1 kohdan mukaan säilytyspalvelujen tarjoajien on otettava käyttöön mekanismeja, joiden avulla kuka tahansa yksityishenkilö tai toimija voi ilmoittaa säilytyspalvelujen tarjoajan palvelussa olevan tietoja, joita kyseinen henkilö tai toimija pitää laittomana sisältönä. Näiden mekanismien on oltava helposti saatavilla ja helppokäyttöisiä, ja ilmoituksia olisi voitava tehdä ainoastaan sähköisesti. Tämä järjestely mahdollistaa sen, että verkkoalustoille julkaistavaa sisältöä pystytään tehokkaammin kontrolloimaan, kun jokainen käyttäjä pystyy tekemään ilmoituksen laittomaksi katsomastaan sisällöstä.
Siinä tapauksessa, jos sisältöä päätetään poistaa, asetetaan palveluntarjoajalle velvollisuuksia. Asetuksen 15 artiklan 1 kohdan mukaan, jos säilytyspalvelujen tarjoaja päättää poistaa tiettyjä palvelun vastaanottajien toimittamia tietoja tai estää pääsyn niihin riippumatta siitä, mitä keinoja kyseisten tietojen havaitsemiseen, tunnistamiseen, poistamiseen tai niihin pääsyn estämiseen on käytetty ja mikä on säilytyspalvelun tarjoajan tekemän päätöksen syy, sen on ilmoitettava vastaanottajalle päätöksestä viimeistään silloin, kun tiedot poistetaan tai niihin pääsy estetään, ja perusteltava tällainen päätös selkeästi ja yksityiskohtaisesti. Kyseisen säännöksen taustalla voidaan nähdä sananvapauden suojelu yhtenä tavoitteena. Kun palveluntarjoaja ei voi perusteetta poistaa sisältöä alustaltaan, voidaan paremmin toteuttaa sananvapauden toteutuminen.
Perusteluvelvollisuuden lisäksi asetuksessa säädetään muutoksenhakukeinosta. Asetuksen 17 artiklan mukaan verkkoalustojen on tarjottava palvelun vastaanottajille vähintään kuuden kuukauden ajan tässä kohdassa tarkoitetun päätöksen tekemisestä pääsy tehokkaaseen sisäiseen valitustenkäsittelyjärjestelmään, joka mahdollistaa valitusten tekemisen sähköisesti ja maksutta seuraavista päätöksistä, jotka verkkoalusta on tehnyt sillä perusteella, että vastaanottajien toimittamat tiedot ovat laitonta sisältöä tai ristiriidassa verkkoalustan ehtojen kanssa. Tämän velvollisuuden myötä käyttäjille tarjotaan sisäinen muutoksenhakukeino, joka ei sinällään johda siihen, että käyttäjä joutuisi muun ohessa aloittamaan raskaan tuomioistuinkäsittelyn asian oikaisemiseksi. Tämä on omiaan tehostamaan käyttäjien sananvapautta. Toisaalta tämä vaatinee palveluntarjoajilta erilaisia toimia, jotta ne pystyvät tarjoamaan tällaisen muutoksenhakukeinon.
Edellä esitetyt säännökset aiheuttavat muutoksia verkkopalvelujen käyttäjien sekä palveluntarjoajien asemaan. Vielä ei ole mahdollista nähdä vaikutuksia, jotka kyseiset lainsäädännölliset muutokset aiheuttavat.
Lisää aihealueesta
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus
Opuslexin toimitus